منتظر تغییر وضعیت صنعت خودرو باشید
انتشار: مهر 22، 1400
بروزرسانی: 15 آذر 1404

منتظر تغییر وضعیت صنعت خودرو باشید

منتظر تغییر وضعیت صنعت خودرو باشید

به صورت کلی این حاشیه سود ارتباط مستقیمی با لوکس و اسپرت بودن خودرو های تولید شده دارد. به بهانه روز جهانی کیفیت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مقاله ای تحلیلی به دلایل و ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو ایران و جهان پرداخته است. همان طور که در نمودار مشاهده می شود، قیمت مصوب پژو پارس سال و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دچار کمترین افزایش قیمت نسبت به نهاده های تولید و بازارهای موازی شده است. پیشرفت تکنولوژی مانند همه ی پیشرفت ها همیشه راحت نبوده و با چالش هایی رو به رو است. نمی توان مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه خودروهای خودران را فقط بحث تولید و تکثیر آن دانست.

  • در واقع دولت قصد دارد تا خرج کردن از جیب خودروسازان برای کسب محبوبیت را که تا پیش از این تنها به ایران خودرو و سایپا معطوف بود را به خودروسازان بخش خصوصی تسری دهد در حالی که از تفاوت های زیاد بخش خصوصی واقعی با بخش خصولتی آگاه نیست.
  • افزایش رقابت در صنعت خودرو، تولیدکنندگان را وادار کرده است برای تأمین تجهیزات بهتر سرمایه گذاری کنند و به سراغ راه حل هایی که هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت و کارایی چرخه ی تولید در مقابلشان گذاشته است بروند.
  • در حال حاضر، شرکت های بزرگی مثل گوگل، انبوهی از داده ها را درباره کاربران خود از طریق ابزارهای مختلف مورد استفاده آنها به دست می آورند که نگرانی هایی را نیز به همراه داشته است.
  • این کار باعث تقویت اپ استورها می شود و در آینده استورهایی را خواهیم داشت که به طور تخصصی در زمینه اپلیکیشن های خودروها کار می کنند.
  • در کارنامه وی بنیانگذاری و راهبری مواردی همچون گروه تحول دیجیتال (دیتیجی)، موسسه تحول دیجیتال دانشگاه تهران، رویداد ارزیابی ملی تحول دیجیتال، کنفرانس بین المللی تحول دیجیتال و دوره عالی (دی بی اِی) تحول دیجیتال دانشگاه تهران به چشم می خورد.

می توان گفت تاریخچه خودرو دارای تفسیرهای مختلفی می باشد و افراد متفاوتی ادعا می کنند که خودروهای مختلفی را ساخته اند. اما اگر بخواهیم با قوی ترین دلایل به تاریخ اسناد کنیم، می توان گفت اولین ساخته بشر در زمینه خودروها توسط فردیناند فربیست در سال ۱۶۷۸ ساخته شد. اما پس از گذشت یک قرن خودروی بخاری توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی در سال ۱۷۶۷ ساخته شده است. می توان گفت موتورهای احتراقی به عنوان بهترین و ضربه زننده ترین نیروی محرکه برای رشد صنعت خودروسازی در سال ۱۸۶۰ توسط یک بلژیکی اختراع شد. پس از گذشت چندین سال شرکت بنز اولین ماشین را با موتور احتراقی به همه جهانیان معرفی کرد. پس از آن نمونه های مختلفی از این ماشین ها در دنیا رواج پیدا کردند که از عمده تولیدکنندگان این ماشین ها می توان به شرکت بنز و رولز رویس شاره کرد.

قوانین تردد خودرو در کره شمالی

ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند. این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیت های تولید فولاد از جمله ایجاد کارخانه های مدرن فولاد و پذیرش فناوری های پیشرفته کرده است. این زنجیره تامین داخلی منبع مطمئن و مقرون به صرفه فولاد را برای سازندگان خودرو تضمین می کند و از رشد صنعت خودروسازی ایران حمایت می کند. در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاوت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد.

علی لاریجانی: انقلابیِ کاسب کار می گوید ما انقلابی هستیم و همه پُست ها را باید ما بگیریم

در پی این موضوع، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو اقدام کردند و  در ماده 2 طرح مذکور، عبارت «تصدی گری دولت خاتمه یافته» حذف شد. اعضای شورای نگهبان معتقد بودند ماده 2 طرح مجلس مبنی بر واگذاری 100 درصد سهام بنگاه های مشمول صدر اصل 44 با بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 و در نتیجه بند1 اصل 110 مغایر است. برگزاری میز داخلی سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که طی سال 98 توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقصی خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد. به نظر می رسد این شرکت به زودی با تمام قوا وارد بازار خودروهای نوین شود و سهمی از بازار را به خود اختصاص می دهد. این پروژه قرار بود به تولید نرم افزار مورد نیاز برای هدایت خودروهای بدون راننده بپردازد، اما پس از مدتی هدفی بزرگ تر یعنی طراحی و تولید چنین خودروهایی را انتخاب کرد.

انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد. نظر به سند چشم انداز سال 1404 ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور ایران تا این سال باید به تولید 3 میلیون تن خودروی سواری داخلی با مصرف داخلی 2 میلیون تن و صادرات 1 میلیون تن دست یابد.