بروزرسانی: 15 آذر 1404
بازآفرینی صنعت خودرو
بازآفرینی صنعت خودرو
کرولا و راو ۴ علیرغم اینکه در کشورهای گوناگونی تولید می شوند اما تقریباً در تمامی بازارها مشابه هستند. درسال ۱۴۰۰ فساد گسترده صنعت خودرو ایران در حالی نمایان شد که همچنان راه واردات خودرو بسته ماند، قیمت خودرو باز هم افزایش یافت و خودروسازان به انبار کردن خودروهای خود ادامه دادند. در این بین، مصرف کنندگان این تولیدات که غالباً داخلی هستند، هـمواره از قیمت و کیفیت این محصولات رضایت ندارند. معاملات خودرو رواج داشت و مردم خرید فیزیکی خودرو را بر سهامداری گروه خودرویی ترجیح می دادند. قیمت خودرو تقریبا ثابت بود و این ثبات را می توان ناشی از ثبات نسبی قیمت ارز طی سال ۹۵ و ۹۶ دانست. سهام گروه خودرویی اگر چه فراز و نشیب هایی را تجربه می کرد، اما از ثبات نسبی برخوردار بود.
- اما از مهمترین این ماشین ها می توان به شرکت های مرسدس بنز، بی ام و، پژو، جگوار، هوندا، فورد، میتسوبیشی، شورلت، پروتون، هیوندا، کیا، لندروور، بوگاتی و بسیاری دیگر از شرکت های خودروساز در زمینه صنایع خودرو اشاره نماییم.
- پس از جنگ نیز ساخت خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ (پرفروش ترین خودروی اروپا در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)، سیتروئن زانتیا (Xantia)، دوو سی یلو و ماتیز، پژو ۴۰۵ و فولکس واگن گل (VW Gol) صنعت خودروی ایران را نزدیک با سایر کشورهای آسیایی اما در حد مونتاژ نگاه داشت.
- در واقع تله ماتیک به روشی گفته می شود که در آن با استفاده از فناوری GPS و اینترنت بر خودروها، کامیون ها و… می توان از راه دور اطلاعات سیستم های خودرو را پردازش کرده و پیشنهاداتی برای بهتر شدن عملکرد سیستم، ارائه می دهد.
- خروج فوری دولت از تصدی گری و پس از آن خروج از سهامداری، حذف قیمت گذاری دستوری و ملغی الاثر شدن دو قانون ایجاد کننده انحصار در تقاضا و ضمنا عرضه خودرو در بورس کالا راهکارهایی هستند که می توانند موجب بهبود این صنعت شوند.
- واردات خودرو های کارکرده در لایحه ای با عنوان اصلاحیه قانون ساماندهی خودرو به مجلس رفت و با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید.
برای مثال، در اواخر سال 1401 برای فروش خودروهای وارداتی حدود 100 میلیون تومان از هر خریدار، پول گرفته شد. در ماه های اخیر، تعدادی از متقاضیان از این نوع خرید انصراف دادند و اگر نتیجه واردات خودرو مشخص نشود و تعداد دیگری از این نوع خرید انصراف بدهند، دوباره یک مقدار التهاب در بازار خودرو ایجاد می شود. اگر متقاضیانی که در اسفند 1401 برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام کرده و 100 میلیون تومان پول واریز کرده اند، پول های خودشان را پس بگیرند باز تقاضای زیادی به بازار آزاد خودرو حمله می کند. در حالی که در سال 1401، یک سال طوفانی را داشتیم و به دلیل اتفاقات محیط کلان سیاسی و اقتصادی و اتفاقات محیط خُرد یعنی در صنعت خودرو، با وجود این که قیمت خودرو در بازار بالا رفته و قدرت خرید مردم پایین آمده بود ولی هجوم سرمایه به بازار خودرو اتفاق افتاد. با دمیدن روحی به نام سیستم عامل در خودرو می توان آن را به یک پلتفرم تبدیل کرد و مدیریت آن را به دست گرفت. در دنیای سنسورها، خلق خودروهایی که بتوانند با موجودیت های اطرافشان در ارتباط باشند کار سختی نیست.
سال های اولیه[ویرایش]
همان کاری که ایران خودرو و سایپا باید سال ها پیش در مقابل دخالت دولتی انجام می دادند تا کار به اینجا نرسد که دولت خیال کند می تواند در تمام امور بخش خصوصی دخالت کند. زنجیره ارزش دیجیتال با کنار زدن روش ها و مدل های سنتی فعالیت، امکان توسعه کسب و کارهای پویا و انعطاف پذیری که آمادگی بیشتری برای مقابله با شرایط غیر قابل پیش بینی شده را دارند، فراهم می کند. ۲- تعریف تراز ارزی برای بنگاه ها بدین معنی که خودروسازان، قطعه سازان و حتی بازرگانان با صادرات قطعه یا خودرو این اجازه را داشته باشند معادل ارزی صادارات، خودرو وارد نمایند. با توجه به ارزش پایین هر دستگاه خودرو صادراتی در مقابل هر دستگاه خودرو وارداتی (در حدود ۱۰ به یک) پیش بینی میشود این موضوع می تواند به گسترش و تعمیق صادرات منجر میشود. این فرصت ها اقتضای توجه و بهره برداری را در مقابل سیاست گذار سطح صنعتی و سطح بنگاه ارایه می دهد. این نکته می تواند با رعایت مساله تیراژ یا مقیاس اقتصادی تولید تقویت و موضوع رقابت هم افزا شود.
درست یا غلط؟؛ خصوصی یا دولتی؟
همانطور که گفته شد در سال 2023 شاهد تغییراتی در صنعت ماشین سازی بین المللی خواهیم بود که کشور ایران نیز از این قافله عقب نخواهد ماند در نتیجه به زودی شاهد پیشرفت بسیاری در صنعت خودروسازی ایران خواهیم بود. این تغییرات بسته به شرایط متفاوت و حتی زمانبر خواهد بود؛ اما شما در صورتی که نتوانید این خودروهای را خریداری کنید می توانید به راحتی اقدام به اجاره ماشین بدون راننده کنید تا تجربه رانندگی با این خودروها را از دست ندهید. به نحوی که دو خودروساز بزرگ ایران از سال 92 با کاهش سودسازی مواجه شدند و حتی سایپا در سال 1396 و ایران خودرو در سال 97 زیان ده شدند. تاثیر قیمت گذاری دستوری تا حدی بود که تمام صنعت خودروسازی در ابتدا با کاهش سودسازی و در نهایت با زیاندهی روبه رو شدند.
رویکرد خاص اپل در عرضه محصولات مختلف نیز نگرانی های افزون تری را به همراه داشته است. اپل معمولاً دوست دارد کاربرانش را به مجموعه محصولات خودش محدود کند و امکان ارتباط با دستگاه ها یا نرم افزارهای تولیدی از سوی رقبا، معمولاً با دردسر در اختیار کاربر قرار دارد. ورود جدی اپل به صنعت خودرو و عرضه خودرویی از سوی این شرکت این بیم را به همراه دارد که باز هم شاهد شکل گیری اکوسیستمی بسته برای مشتریان این شرکت باشیم و این خودش می تواند به شکل گیری یک حوزه انحصاری جدید منجر شود.