بروزرسانی: 15 آذر 1404
صدای زنگ خطر صنعت خودرو بلند شد
صدای زنگ خطر صنعت خودرو بلند شد
این تحریم ها به مرور شدت گرفت و توانست صنایع مختلف کشور را تحت الشعاع قرار دهد. یکی از این موارد «معامله شرکت های خارجی با ایران» بود که تاثیر شدیدی بر صنعت خودرو ایران گذاشت و اولین تاثیر مستقیم آن در ژانویه ۲۰۰۸ مشخص شد. در این زمان گشایش اعتبار در بانک های دولتی چین برای تجار ایرانی ممنوع اعلام شد و این در حالی بود که ایران خودرو قراردادی را با شرکت خودروسازی چینی به نام «چری» عقد کرده بود.
- شورای سیاستگذاری خودرو در فرودین ۱۳۸۷ توسط علی اکبر محرابیان وزیر صنایع وقت ایران راه اندازی گردید.
- شرکت های مختلفی مانند ایران خودرو، سایپا و سایر شرکت های مختلف در زمینه تولیدات خودروهای متفاوت فعالیت داشته اند.
- اما نقطه ضعف مهم صنعت خودرو ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختار مونتاژ محور آن بود.
- تمايل براي جهاني شدن و فشار رقابتي سنگین موجود، بسیاري از کارخانه هاي تولیدي از جمله کارخانه های خودروسازی را به سمت برونسپاري فرآیند های لجستیکي خود سوق داده است.
حذف تصدی گری دولت در صنعت، قیمت گذاری دستوری و عرضه کالای نهایی در بورس کالا می تواند جلوی این آثار زیان بار را بگیرد. داغی بازار خودرو در سال 98 هم ادامه داشت و همچنان شاهد اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار بودیم به طوری که این اختلاف قیمت در برخی مقاطع زمانی در مورد خودروهای داخلی تا 130 میلیون تومان هم رسید. این در حالی بود که گاهی با وجود کاهشی بودن قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان شاهد ثابت بودن قیمت کارخانه ای این خودروها بودیم.در مهر ماه اختلاف 10 تا 13 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار در مورد اکثر خودروهای با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان وجود داشت. اختلاف قیمت کارخانه و بازار در حدی بالا بود که هرچند خرید و فروش راکد بود اما باز هم زمینه دلال بازی در این بازار وجود داشت.
ده خودروها در سال 2023
بی ثباتی در شاخص های اقتصاد کلان، تورم های بالا، شوک های ارزی پی درپی و انتظارات تورمی حاصل از آن یکی از عوامل اصلی پریشانی بازار است که زیست بوم این صنعت را تحت تأثیر قرار داده و خودرو را به کالایی سرمایه ای جهت حفظ ارزش پول مبدل ساخته است. از این رو این گزارش، ضمن اشراف به مشکلات مدیریتی در سطح بنگاه های خودروسازی، به بررسی سطح رقابت پذیری قیمت مصوب خودروهای تولیدی صنعت خودرو کشور پرداخته است. چالش \u200eهای موجود در صنعت قطعه\u200e سازی دو خودروساز بزرگ کشور، موقعیت\u200e های مناسبی را برای سرمایه گذاری و ورود ایجاد کرده است.
قیمت تولیدات ایران خودرو در بازار +جدول
طبق برنامه، زوکس قرار است از این خودروها برای حمل ونقل مسافر شهری در سان فرانسیسکو و لاس وگاس استفاده کند. پس از آن، چند شرکت دیگر نظیر آئودی، جیپ و لندرور نیز اقدام به نصب دستیار صوتی آمازون روی محصولات شان کردند. با کمک این فناوری، رانندگان می توانند خودرویشان را از راه دور قفل کرده یا قفل آن را باز کنند، موتور خودرو را روشن کرده و حتی وقتی در خانه روی مبل لم داده اند، از طریق فرمان صوتی، از حجم بنزین باقی مانده در باک آگاه شوند. برای الکسا اطلاعات دیگری نظیر وضعیت آب و هوا و حتی امکان خرید از آمازون نیز فراهم خواهد بود.
جهان خودرو؛ رویارویی بنز و ب ام و در نمایشگاه مونیخ
این پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال ۷۹ با تولید ۲۶ دستگاه سمند به سرانجام رسید اما نکته این بود که مسئولان ایران خودرو نتوانستند هزینه ها را درست مدیریت کنند و قیمت تمام شده آن بسیار بالاتر از حد انتظار بود. از سوی دیگر این خودرو در اولین سال های ساختش عیوب فراوانی داشت که بعدها منوچهر منطقی ضمن دادن وعده ساخت مدل بهینه آن در مهرماه ۸۵ وجود بخشی از این عیوب را تأیید کرد «طراحی بدنه خودرو سمند با استفاده از مهندسی معکوس انجام شد و به همین دلیل، برخی اشکالات در طراحی آن وجود داشت. اما مدل بهینه شده سمند که ۱۷ مورد اشکال اساسی و ۴۷ مورد اشکال جزئی آن برطرف شده در حال تولید است».