تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian
انتشار: اردیبهشت 02، 1400
بروزرسانی: 15 آذر 1404

تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian

تولید و صادرات در صنعت خودرو ترکیه TRT Persian

در حال حاضر با گذشت 4 ماه از فرمان رئیس جمهور هنوز کیفیت خودرو با چالش های زیادی همراه و خبری از رضایت مندی مردم در حوزه قیمت و کیفیت خودروها نیست. خودروساز همچنان با بهانه های مختلف فقط از تلاش برای رفع زیان انباشته و تحویل خودروها در زمان مقرر به خریداران می گوید و از آن طرف مصرف کننده خودرویی پر از ایرادات فنی و قطعه  تحویل می گیرد که باید مدام راهی تعمیرگاه باشد. در بند 7 این فرمان عنوان شد به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل باید هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال 1401 مطلقا ممنوع است و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند. دراین سال ها مذاکرات برای توافق بر سر برنامه هسته ای آغاز شده بود که در سال ۱۳۹۴ به بار نشست و صنعت خودرو ایران وارد دوره جدیدی شد. در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) بسته شد.

  • پذیرش ادغام این ماشین ها با ماشین هایی که هنوز انسان ها آن ها را هدایت می کنند آسان به نظر نمی رسد.
  • استرالیایی ها دنبال خودروهای کوچک کم مصرف و اتومبیل های شاسی بلند هستند که این نوع از خودروها هم توسط خودروسازان خارجی تولید شده و آنها از این تغییر ذائقه نهایت استفاده را می برند.
  • از سوی دیگر این خودرو در اولین سال های ساختش عیوب فراوانی داشت که بعدها منوچهر منطقی ضمن دادن وعده ساخت مدل بهینه آن در مهرماه ۸۵ وجود بخشی از این عیوب را تأیید کرد «طراحی بدنه خودرو سمند با استفاده از مهندسی معکوس انجام شد و به همین دلیل، برخی اشکالات در طراحی آن وجود داشت.
  • به بهانه روز جهانی کیفیت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مقاله ای تحلیلی به دلایل و ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو ایران و جهان پرداخته است.

از اواسط سال ۱۳۸۵ تا دهه ۹۰ ایران به سختی می توانست با دیگر کشورها مراودات تجاری داشته باشد. می توان ادعا کرد که نیمه دوم دهه ۸۰، سال های سختی برای صنعت خودرو ایران بود. با بررسی مسیر صنعت خودرو متوجه می شویم که تلاش ها برای هر دو موضوع «واردات خودرو خارجی» و «تولید خودرو ملی» به موازات هم ادامه داشتند و تقریبا در یک زمان به ثمر رسیدند.

درگذشت بنیانگذار ایران خودرو

جیم فارلی (مدیرعامل فورد) مدتی پیش اعلام کرد همه خودروهای فورد از سال ۲۰۲۳ به نرم افزارهایی مثل نقشه گوگل، دستیار صوتی گوگل و نیز پلی استور مجهز خواهند شد. آقای فارلی از عبارت «بازآفرینی صنعت خودرو» برای توصیف همکاری فورد و گوگل استفاده کرد و گفت خودروهای این شرکت به زودی به یک دفتر کار متحرک برای شهروندان تبدیل خواهند شد. اما آیا نصب چند نرم افزار به راستی می تواند به تحولی اساسی در صنعتی با بیش از یک قرن سابقه بینجامد؟ آیا ممکن است حضور غول های دیجیتال سیلیکون ولی در خودروسازی، نگرانی هایی را نیز به همراه آورد. توانمندی های قوی تولید فولاد ایران، این کشور را به عنوان یک صادرکننده بالقوه فولاد برای پاسخگویی به نیازهای صنعت خودروسازی جهانی قرار می دهد.

انجمن صنعت خودرو (OSD) داده های مربوط به تولید و صادرات ژانویه و فوریه 2023 را اعلام کرد

اصطلاح خودروی ملی اولین بار به یک خودروی سمند اطلاق گردید که در چارچوب برنامه خودکفایی خودروسازی طراحی شد. پس از تولید این خودرو صنعت خودروسازی در کشور رشد گسترده ای پیدا کرد و اکنون نیز خودروهای متعددی تولید و عرضه می شوند. اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تأسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد. پس از چند سال شرکت های سیتروئن، رنو، فورد و بسیاری دیگر از کشورهای نیز با توجه به رشد صنعتی و افزایش طبقه متوسط در ایران، دست با تولید خودرو در ایران زده و این مسئله تا جایی پیش رفت که خودروی فوق لوکسی مانند کادیلاک سویل (معادل کادیلاک سی تی اس فعلی) نیز در فهرست خودروهای تولید ایران قرار گرفت. دوم آن که دولت دخالت وسیعی در صنعت خودرو دارد و بنابراین هر زمان که فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود همه امور تا زمان مشخص شدن نتایج  کارها به فراموشی سپرده می شود و به دلیل همین سهم بالا مدیران خودروساز چندان دلسوزی برای کار به خرج نمی دهند زیرا درآمدی از جیب آن ها از بین نمی رود. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه، در زمینه تولیدات خودرو و پیشبرد صنعت خودرو کارهای مختلفی انجام داده است.

جمعه گذشته صنعت خودروی استرالیا که بیش از یک قرن قدمت دارد، به کار خود پایان داده و تولید محصولات برند GM Holden Ltd در خاک این کشور متوقف شد. این برند در اصل زیر مجموعه کمپانی بزرگ جنرال موتورز بوده و به تولید و واردات مدل های مختلف آمریکایی فعالیت داشت. علاوه بر این، یک صنعت قوی فولاد داخلی فرصت های شغلی را فراهم می کند، پیشرفت های فناوری را تقویت می کند و به توسعه کلی اقتصادی ایران کمک می کند. هم افزایی بین بخش فولاد و خودرو باعث رشد صنعتی می شود و اثر موجی مثبتی را در صنایع مرتبط ایجاد می کند. به گزارش اکوایران؛ بیانیه سیاستی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص صنعت و بازار خودرو، به ارائه 5 اقدام کوتاه مدت و 5 توصیه راهبردی در این زمینه پرداخته است.